Aktuellt
Aktuell information från Styrelsen LH Vattenpasset 10
Det här händer 2025
Må 13/1 18.00 Styrelsemöte 1
Sö 16/2 15.00 Årsmöte
Må 24/2 18.00 Styrelsemöte 2
Må 17/3 18.00 Extra Styrelsemöte
To 26/3 Ordinarie samråd (nytt datum)
Må 7/4 18.00 Styrelsemöte 3
Må 1/9 18.00 Styrelsemöte 4
Må 6/10 18.00 Styrelsemöte 5
Må 3/11 18.00 Bostadsmöte
??/11 Ordinarie samråd
Må 17/11 18.00 Styrelsemöte 6
Datum för övriga aktiviteter som soppluncher, loppis med mera, bestäms under hand - håll utkik här, på anslagstavlor i portarna, och på facebook.
Handlingar 2025
Från årsmötet 16/2
Utskick (pdf) och Protokoll (pdf)
Från bostadsmöten
Från ordinarie samråd
2025-03-26 Protokoll
2024-11-20 Protokoll (pdf)
Önskar du se äldre dokument eller protokoll från styrelsemöten, kontakta oss. styrelsen@vattenpasset10.se
Information från Samrådet för upprustning
Samrådet är nu avslutat i och med att man nått en överenskommelse med Stockholmshem för renoveringen av fastigheten. Överenskommelsen undertecknades 5 april 2024. Stockholmshem har informerat om detta i ett brev som alla hyresgäster fått i sitt brevinkast. Ett separat brev har även delats ut från hyresgästernas representanter i Samrådet, vilket kan ladda ner här (pdf).
Detta har hänt
Planerad upprustning
Stockholmshem planerar att genomföra en upprustning av fastigheten Magnus Ladulåsgatan 14-30 med start tidigast 2025.
Under vintern 2023 utförde Stockholmshem en undersökning av husets skick och i oktober kallades alla boende till ett informationsmöte. På mötet informerades vi om planerna för upprustningen som bland annat innefattar stambyten, uppdatering av el, byte av radiatorer samt renovering av badrum.
Samråd
I enlighet med avtalet om boendeinflytande mellan Stockholmshem och Hyresgästföreningen bildades ett Samråd på ett informationsmöte 18 oktober 2023. Samrådet, bestående av representanter för Stockholmshem, Hyresgästföreningen och hyresgästerna i huset, har sammanträtt 5 gånger under perioden oktober till mars. Under tiden har parterna haft ansvar för löpande information och dialog med hyresgästerna.
Målet för Samrådet har främst varit att komma fram till ett gemensamt förslag (en rekommendation) på en eller flera nivåer för upprustningen som förhoppningsvis kan godkännas av hyresgästerna.
Hyresgästernas representanter i Samrådet
I maj 2023 kallade styrelsen för lokala hyresgästföreningen till ett extra bostadsmöte för att informera om kommande samråd. Intresse för att ingå i samrådet kunde anmälas skriftligt inför och efter bostadsmötet. Med utgångspunkt från inkomna anmälningar beslutade styrelsen att föreslå 6 hyresgästrepresentanter till Samrådet vilka presenterades och valdes på informationsmötet den 18 september.
Hyresgästernas representanter i samrådet, eller "interna samrådsgruppen", höll 3 informationsmöten för boende en kväll i december 2023. Gruppen presenterade då förslaget på upprustningsnivåer som var under diskussion (ännu ej fastställd). Sammanfattande anteckningar från dessa möten sattes upp på anslagstavlorna.
På uppmaning från interna samrådsgruppen kallade Stockholmshem till ytterligare ett informationsmöte i februari 2024. Tyvärr blev stämningen på det mötet av sådant slag att den frågestund som var tänkt inte gick att genomföra.
I april 2024 valde samtliga i interna samrådsgruppen att godkänna och skriva under överenskommelsen om upprustning. Med överenskommelsen följer också en bilaga med gruppens kommentarer till åtgärderna. Interna samrådsgruppens motivering för att godkänna överenskommelsen förklaras i ett separat brev som delades ut till samtliga hyresgäster.
Under hela processen har samtliga representanter för hyresgästerna funnits tillgängliga för frågor och synpunkter.
Länkar till mer information
Hyresgästföreningen har en webbsida med länkar till flera bra dokument, https://www.hyresgastforeningen.se/regioner/stockholm/innehall/upprustning/
Rapport: Standardhöjning eller underhåll? Deltagande och hållbarhet i renoveringar av hyresbostäder.
Ladda ned: https://www.score.su.se/publikationer/scores-rapportserie/2023/ny- score-rapport-1.644856